Svar: Mos og grød hitter ikke længere

9. april 2020

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære M

Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvad der sker hos jer i øjeblikket :)

Jeres datter er nu 9 måneder gammel, og hun lyder til at være rigtig interesseret i mad og i at smage og spise selv - og det er helt naturligt for hendes alder, at hun begynder at lukke munden for skeen. Hun vil ikke mades, men vil selv - og det er på sin vis rigtig godt, det er tegn på en sund og god udvikling...

Korrigeret er hun dog kun 7.5 måned, og hun har derfor naturligt stadig svært ved at koordinere sine bevægelser, det er svært at tage maden op fra tallerkenen, føre den til munden osv. ligesom det stadig er naturligt svært at tygge og bearbejde maden tilstrækkelig i munden.. Det gør ikke noget, at hun endnu ikke har tænder, det kan faktisk næsten være en fordel, så hun så har sværere ved at bide stykke af, som kan sætte sig fast i halsen. Hun kan sagtens tygge med sine gummer - de er hårde og gode at bruge. Men det er naturligt stadig svært for hende at bearbejde føden tilstrækkelig rent mundmotorisk.. øvelse gør dog mester :)

Det er godt, hvis I kan servere mad i stykker og også stadig mos, så hun får begge dele og I sikrer jer, at hun bliver tilstrækkeligt mæt. Det kan f.eks. være en rigtig god idé at bruge grøntsagsmos på brødhapsere, - grøntsagsmos kan være hjemmelavet, eller det kan være mos fra glas, ligesom I meget gerne må bruge forskelligt smørbart pålæg, for på den måde at få lidt ekstra variation i hende.

Fisk kan f.eks. gives i form af makrelsalat, torskerogn eller forskellige fiskepatéer (hun må ikke få tun). Det kan også være en god idé at give hende små hapsere af en fiskefrikadelle eller små bidder af lidt rødspættefilet, kogt torsk, laks.

Det er rigtig fint at variere mellem de færdiglavede og de hjemmelavede produkter, så hun på denne måde netop får smagsvariation og også oplever variation i konsistens og på den måde stadig også udfordres lidt :)

Grød kan laves som klatkager, hvor I steger grøden på panden, evt. blander lidt banan i, og serverer det i stykker...

Hun må også gerne få godt kogte pastaskruer, møllehjul og lignende, som hun kan holde i hånden og sutte, gnaske sig ...

Annonce

... igennem...

Jeg er helt med på, hvorfor I nogle gange vælger at give hende en "mad-pose" med frugt, grøntsager, pasta, kylling.. det er som I skriver vigtigt, at få mad i maven, men prøv stadig at supplere med mad i stykker, så hun får begge dele - og også vænnes til at spise mad med fingrene og stadig får hjælp med en ske.. Det er vigtigt, at hun lærer at maden spises af en tallerken og ikke af en pose...

Hun må meget gerne sidde med mad i hånden og også meget gerne forsøge at spise med fingrene.. Og I må også meget gerne give hende små bitte bider direkte ind i munden, gerne i siden af munden, så hun med det samme kan tygge sammen og bedre finde ud af at bearbejde det...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er også rigtig fint, hvis I kan give hende mad i hånden, som hun selv sidder med, gumler og sutter på, øver sig på.. og I så ved siden af kan få lov til at supplere med lidt på en ske. Nogle gange kan det også være en idé at bruge ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende som ske - dyppe det i grød/mos og lade hende sidde og sutte det af på denne måde og derved få lidt ekstra i maven... en kartoffelbåd fra ovnen eller rodfrugter skåret i stave og bagt i ovnen kan også være godt at sidde og sutte og gumle på, og dyppe i lidt mos...

Hun vil som sagt sandsynligvis have svært ved at koordinere sine bevægelser stadig væk.. men i takt med at hun bliver ældre og bedre til det, vil hun kunne begynde at spise med en gaffel. Her kan I med fordel have gang i to gafler, så I starter med at komme maden på den ene gaffel, giver hende den i hånden og hun fører den selv til munden eller piller maden af gaflen og tager maden i munden med hånden. Imens gør I den anden gaffel klar, bytter med hende og hun spiser selv igen, og I bytter atter.. Det kan nogle gange lykkes at få børn til at spise lidt mere på denne måde og det er en rigtig god øvelse. Samtidig kan hun spejle sig i hvordan I gør og på den måde gradvist lære at spise med en gaffel.. så på sigt vil dette naturligt også kunne hjælpe jer :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Rigtig meget held og lykke, fortsat god appetit - og god påske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.